J.J.de Geus BMW Z3 en Z4 historie
 
 
 
Homepage

 

 

De roadster, zoals de Duitsers de cabriolet noemen, is bij BMW geen onbekend model. In feite startte het bedrijf er mee, toen de Dixi tweezitter in licentie (van Austin) werd gebouwd. Dit aandoenlijke vehikeltje staat dan ook in de showroom van de fabriek in Spartanburg (South Carolina) tezamen met andere beroemde BMW cabriolets als de 507 en Z1. Van deze laatste zijn er in totaal 8000 gebouwd.

   

BMW maakte vroeger  dus ook open tweezitters, maar dan praat je wel over de jaren dertig en (een beetje) vijftig. Vóór de oorlog vergaarden de Duitsers grote roem met de 328 roadster en in 1956 probeerde men de Mercedes-Benz 300 SL af te troeven met het uiteindelijk (commercieel) mislukte model 507. En elf jaar geleden deelde BMW al een speldeprik uit in de richting van cabrio-liefhebbers door kortstondig de technisch vooruitstrevende, maar ook exclusieve Z1 roadster te produceren. De huidige Z3 heeft daar niets mee te maken. Maar de BMW  Z3 heeft zo’n sterke sportieve reputatie en tegelijkertijd zo’n grote afzet in Amerika, dat de onderneming  besloot een nieuwe, frisse start te maken met een tweezits sportwagen. Die wordt daarom zelfs gebouwd in Amerika, het land met de grootste afzetmogelijkheden voor open sportwagens.


De Z3 volgt trouw het bekende BMW-concept, dus met een motor voorin en achterwielaandrijving via onafhankelijke wielophanging. De overeenkomsten met het onderstel van de BMW Compact zijn daarbij opvallend. De auto heeft een zeer herkenbare neus met zijn luchtinlaat in de vorm van twee ’nieren’. De neus loopt fraai af en vooral drie-kwart van achteren gezien straalt de Z3 een nostalgische BMW-traditie uit. De zijdelingse luchtroosters doen denken aan de 507 en de laag over de wielen getrokken voorspatborden roepen zelfs herinneringen op aan de klassieke 328 van zestig jaar geleden. Ook de lichte uitsnede van de deuren is klassiek en recht vaardigt daarmee de naam ’roadster’. De voorruit is echter relatief hoog en de achterkant wat minder interessant om te zien. De BMW oogt mede door zijn extreem compacte vorm (amper 4 meter lang) lekker speels.

De Z4

 

BMW begint aan een nieuw hoofdstuk in de geschiedenis van de Z4. Op de komende Detroit Auto Show beleven zowel de vernieuwde BMW Z4 Roadster als de Z4 M Roadster hun wereldpremières.

2006

Het belangrijkste nieuws bevindt zich onder de motorkappen van deze high-performance roadsters. De BMW Z4 Roadster en de BMW Z4 M Roadster zijnleverbaar vanaf voorjaar 2006. De nieuwe BMW Z4 Roadster onderscheidt zich ten opzichte van zijn voorganger onder meer met een licht gewijzigd front, met in de bumper geïntegreerde mistlampen, een nieuw vormgegeven grille, licht gewijzigde achterlichten en bumper en een bredere luchtinlaat. Bovendien zijn voortaan vier nieuwe velgsoorten leverbaar, in het formaat 17- of 18-inch.

Naast een aantal uiterlijke wijzigingen, is ook het motorenprogramma van de Z4 Roadster gewijzigd en uitgebreid. De befaamde zescilinder lijnmotoren zijn verder ontwikkeld en bieden nu nog meer vermogen, waardoor ze het imago van de Z4 nog verder versterken. De BMW Z4 3.0si staat te boek als de meest geavanceerde zescilinder in zijn klasse en combineert een ongekende dynamiek en souplesse met een vermogen van 195kW/265pk en een koppel van 315 Nm. De 2.5si en 2.5i leveren respectievelijk 160 kW/218 pk en een koppel van 250 Nm, en 130 kW/177 pk en een koppel van 230 Nm. De basis van de BMW Z4 wordt gevormd door de 150 pk sterke 2.0 liter viercilinder motor met een koppel van 200 Nm.

BMW Z4 M Roadster Topper: BMW Z4 M Roadster

Z4 Roadster

De Z4 Roadster wordt geleverd met één viercilinder en drie verschillende zescilinders. De 2.0i is het basismodel en is met zijn 150 pk sterke viercilinder al zeker geen stakker. Het gamma loopt via de 2.5i (177 pk) en de 2.5si (218 pk) op naar het topmodel, de 3.0i (265 pk). De prijzen voor de Nederlandse markt zijn vastgesteld op € 38.900,- voor de 2.0i, € 43.900,- voor de 2.5i, € 47.600,- voor de 2.5si en € 56.900,- voor de 3.0si.

 
 

Twee nieuwe modellen in BMW Z4 Serie (1/25/2006)

De BMW Z4 Serie wordt dit voorjaar uitgebreid met de nieuwe BMW Z4 Coupé en de BMW Z4 M Coupé. Met de introductie van beide uitvoeringen vervult BMW veel eerder dan verwacht de wens van autoliefhebbers over de hele wereld.

Zowel de BMW Z4 Coupé als de BMW Z4 M Coupé valt op door een uitgesproken sportief uiterlijk dat zelfs in stilstand een indrukwekkende dynamiek en kracht zichtbaar maakt. Beide nieuwe tweezitters beleven in juni 2006 hun marktintroductie.

De BMW Z4 Coupé – sportief in ieder opzicht
De eerste productieversie van de BMW Z4 Coupé heeft alles in zich om de hooggespannen verwachtingen volledig waar te maken en biedt de ware liefhebber van tweezits sportauto’s een unieke rijervaring. Verantwoordelijk daarvoor is de 3.0 liter zescilinder lijnmotor. Het vermogen van 185 kW/265 pk wordt via een handgeschakelde zesbak of een optionele automatische zestraps automaat met sportieve afstemming en stuurschakeling vertaald in pure dynamiek, mogelijk gemaakt door een state-of-the-art chassis.

Zijn sierlijke en pure vormen geven de sportieve tweezitter de statuur van een klassieke coupé, met een interieur dat volledig aansluit bij de wensen van de sportief ingestelde autoliefhebber. Hoogwaardige materialen en smaakvolle kleurencombinaties creëren een sportieve ambiance, met onder meer een cockpit die volledig is afgestemd op de behoeften van de bestuurder. Onderdeel van de brede standaarduitrusting is bovendien een aanzienlijke reeks veiligheidsvoorzieningen, waarvoor een uitgebreide versie van Dynamic Stability Control (DSC) de basis vormt.


De BMW Z4 M Coupé: sportief in het kwadraat
Waar de standaarduitvoering van de BMW Z4 Coupé staat voor pure sportiviteit, is de BMW Z4 M Coupé de overtreffende trap. De BMW Z4 M Coupé komt gelijktijdig met de Z4 Coupé 3.0si op de markt en vormt het beste bewijs van het dynamische potentieel en de prestaties die deze nieuwe variant binnen de Z4 Serie te bieden heeft. De fenomenale rijeigenschappen van de nieuwe Z4 M Coupé zijn voor een belangrijk deel te danken aan de fameuze 3,2 liter zescilinder lijnmotor met een vermogen van 252 kW/343 pk en een al even indrukwekkend koppel van 365 Nm. Niet voor niets werd deze motor al vijf keer met de Engine of the Year Award bekroond.

Superieure cijfers, die worden ondersteund door een al even superieure high performance wielophanging, en een handgeschakelde zesversnellingsbak met korte eindoverbrenging. Het onderstel deelt een groot aantal componenten met andere modellen van BMW M. Voorbeelden daarvan zijn het variabele M sperdifferentieel voor de achteras, terwijl het uiterst effectieve remsysteem met de 18-inch compound remschijven direct werd overgenomen van de BMW M3 CSL.

 

De nieuwe BMW Z4 (12/15/2008) bron Autorai

De nieuwe BMW Z4 volgt zowel de BMW Z4 Roadster als de BMW Z4 Coupé op. Dankzij de tweedelige automatisch te bedienen aluminium hardtop, transformeert de BMW Z4 binnen twintig seconden van coupé naar roadster en andersom. De lichtgewicht hardtop is gemakkelijk met een druk op de knop op de middenconsole of de afstandsbediening te openen en te sluiten.

Ruim en variabel interieur
Het ultieme vrijheidsgevoel dat open rijden met zich meebrengt, zet zich in de BMW Z4 ook voort wanneer het dak gesloten is. Inzittenden van de nieuwe BMW Z4 ervaren een ruimtegevoel dat nog niet eerder werd vertoond in deze klasse. Zo bieden bijvoorbeeld de zijruiten wel 40 procent meer (uit)zicht in vergelijking tot het huidige model. De toegenomen hoofd- en elleboogruimte versterkt dit gevoel nog aanzienlijk en garandeert rijcomfort van het hoogste niveau. Met de hardtop gesloten, wordt het dakcompartiment bij de bagageruimte betrokken, zodat er in totaal 310 liter bagage kan worden meegenomen. Dit is 50 liter meer dan in zijn voorganger. Wanneer het dak is geopend, past er dankzij het innovatieve ‘schalen’ inklapmechanisme nog altijd 180 liter aan bagage in de kofferruimte. Optioneel is zelfs een doorlaadmogelijkheid verkrijgbaar. Op deze manier vinden zelfs twee golftassen probleemloos hun plek in de BMW Z4.

Primeur voor BMW Z4: sDrive
De nieuwe BMW Z4 is de eerste BMW met sDrive in de typeaanduiding. Achterwielaandrijving, uitgewogen gewichtsverdeling, lange wielbasis met korte overhangen en een laag zwaartepunt zorgen voor optimaal rijplezier en typeren sDrive. Met deze benaming van de voor het merk zo typerende kenmerken, kan BMW zich nog duidelijker onderscheiden. Tevens kan hiermee het verschil met de vierwiel aangedreven xDrive modellen duidelijker worden aangegeven.

De nieuwe BMW Z4 combineert traditionele designelementen, zoals die van de BMW 507 uit de jaren vijftig, met de modernste techniek. Tel hier de hoge kwaliteit van de gebruikte interieurmaterialen en de gedetailleerde afwerking bij op en er kan geen misverstand over bestaan: de nieuwe BMW Z4 biedt inzittenden een sportieve rijsensatie in een bijzonder verfijnde ambiance.

Standaard EfficientDynamics
BMW EfficientDynamics is standaard op de BMW Z4. Het pakket maatregelen reduceert niet alleen het brandstofverbruik en de CO2-emissie, het verhoogt ook het rijplezier dat de BMW Z4 zijn bestuurder biedt. Onderdeel van BMW EfficientDynamics is onder meer Brake Energy Regeneration: de dynamo zet de bewegingsenergie (die vrijkomt na het gas loslaten) om in elektrische energie. De accu wordt hiermee opgeladen. Tijdens het rijden wordt onder andere de dynamo van de motor ontkoppeld, waardoor de acceleratie verbetert en het brandstofverbruik daalt. Ook een schakelindicator, banden met lage rolweerstand, lichtgewicht materialen en geoptimaliseerde aerodynamica maken deel uit van BMW EfficientDynamics.

Kopers van de nieuwe BMW Z4 kunnen vanaf de introductie kiezen uit drie hoogst efficiënte zescilinder-in-lijn benzinemotoren die alle voldoen aan de EU5 emissienorm. De topversie van de reeks, de BMW Z4 sDrive35i, heeft de veelvuldig geroemde en onlangs nog tot Engine of the Year gekroonde zescilinder-in-lijn benzinemotor met Twin Turbo en High Precision Injection aan boord. Deze motor levert een maximumvermogen van 306 pk/225 kW bij 5.800 t/min. Naar wens levert BMW dit topmodel met de zeventraps Dual Clutch Transmission DCT. Met DCT accelereert de snelste BMW Z4 in slechts 5,1 seconden naar 100 km/u (5,2 seconden met handgeschakelde versnellingsbak) en bereikt een begrensde topsnelheid van 250 km/u. Het gemiddelde brandstofverbruik bedraagt standaard 9,4 liter per honderd kilometer, met DCT versnellingsbak slechts 9,0 liter per honderd kilometer.

De motoren in de BMW Z4 sDrive30i en BMW Z4 sDrive23i leveren respectievelijk 258 pk/190 kW en 204 pk/150 kW en de topsnelheid bedraagt respectievelijk 250 en 242 km/u. De BMW Z4 sDrive30i accelereert in 5,8 seconden naar 100 km/u, de BMW Z4 sDrive23i doet hier 6,6 seconden over. Beide modellen realiseren een gemiddeld brandstofverbruik van 8,5 liter per honderd kilometer. Met optionele zestraps automatische sportversnellingsbak (standaard met schakelpaddles aan het stuur) ligt het verbruik zelfs nog een fractie lager.

Standaard Dynamic Driving Control
Elke BMW Z4 zal standaard uitgerust zijn met Dynamic Driving Control. Een systeem waarmee de stuurbekrachtiging, de gasresponse en de Dynamische Stabiliteits Controle (DSC) in drie standen in te stellen zijn met een simpele druk op de knop. In combinatie met het optionele 10 mm verlaagde M-sportonderstel, past Dynamic Driving Control ook de werking van de dempers aan.

In tegenstelling tot zijn voorganger produceert BMW de nieuwe BMW Z4 in de fabriek in Regensburg. Hier bouwt BMW eveneens de BMW 1 Serie en de BMW 3 Serie. BMW introduceert de nieuwe BMW Z4 in het voorjaar van 2009 op de Nederlandse markt.

 

 

 

 

 

Homepage | Gezin | Vakantiefoto's 1 | Vakantiefoto's 2 | Daimio zeilboot | BMW 5 serie | Audi TT | BMW Z3 | Fiat Barchetta | 25 jaar Citroen | Rover 75 | AR Spider | Feedback

Deze website is voor het laatst bijgewerkt op 07/10/17