J.J.de Geus Alfa Romeo Spider Historie
 
 
 
Homepage
Omhoog

 

De Alfa Romeo Spider was maar liefst bijna 27 jaar in productie en behoort daarmee tot het selecte gezelschap auto’s dat een kwart eeuw of langer te koop was.

Series I: Duetto

 

De Spider die in 1966 is geïntroduceerd op de Salon van Genéve was één van de laatste ontwerpen van Basttista Pininfarina zelf. Twee maanden na de Geneve werd de Spider, genaamd Duetto, in Amerika tentoongesteld en in 1967 verplaatste Dustin Hoffman zich met een Duetto in de film The Graduate. Na die film liepen de Amerikanen worm voor de Duetto en dat bleef.

Series II: Conda Tronca

 

Op de autosalon van Turijn stond eind 1969 een vernieuwde Spider. Met behoud van de techniek was de auto gerestyled door Pinefarina. De ronde achterzijde was vervangen door een meer vierkante staart. De wagenlengte nam hiermee met dertien cm. Af, maar leverde desondanks veel meer bagageruimte op.  De Italianen bedachten voor deze Spider de bijnaam “Coda Tronca””(= korte staart).

Series III: Aerodinamica

   

In 1983 kreeg de Spider zijn derde gezicht. Deze generatie werd Aerodinamica genoemd, naar een prototype van negen jaar eerder. De Spider kreeg grote, zware bumpers en een spoiler voor en achter.

Series IV: het uitloopmodel

 

In 1990 versscheen de Series 4. Pininfarina restylede de Spider nog één keer. Gladde en slankere lijnen maakten de Spider veel mooier in vergelijking met het jaren tachtig model. In 1994 werd de produktie beëindigd. In 1995 kwam de totaal nieuwe Spider. 

 

In 1995 kwam de nieuwe Spider

 

 

 

Het front werd later gewijzigd.

 

 
               Alfa Romeo Brera  (1/19/2006)

 

Met de Brera zet Alfa Romeo zijn rijke traditie van verfijnde en sportieve auto’s voort. De Alfa Brera staat in Nederland vanaf begin februari bij de dealer.

De Brera kan zich moeiteloos meten met legendarische Alfa’s als de 1900 SS, de Guilietta Sprint en de Alfetta, zowel qua uiterlijk als op technisch gebied.

Het programma van de Brera begint met de 2.2 JTS van € 42.100. Deze 2,2-liter viercilinder benzinemotor levert 185 pk. De 3,2-liter V6 krachtbron met 260 pk en vierwielaandrijving (Q4) is leverbaar vanaf € 51.400. De Brera met een 2,4-liter dieselmotor met 200 pk is vanaf juni leverbaar. De consumentenprijs van de Alfa Brera 2.4 JTDm 20V is € 46.050.

 

 

 

 

Nieuwe Alfa Romeo Spider  (11/1/2006)

Vanaf vandaag staat de nieuwe Alfa Spider bij de Nederlandse Alfa Romeo-dealers. Geïnteresseerden in deze cabrio pur sang, die in maart tijdens de wereldpremière op de Salon van Genève tot Cabrio van het Jaar 2006 werd gekozen, kunnen de auto nu bij de dealer bewonderen en er een proefrit mee maken.

De Spider (of cabriolet) vormt een belangrijk onderdeel van de traditie van Alfa Romeo, die in de jaren vijftig begon met de Giulietta Spider, gevolgd door de Duetto in de jaren zestig, de Spider in de jaren zeventig en tachtig en de GTV Spider in de jaren negentig. De nieuwe Alfa Spider belichaamt dezelfde vrije expressie als zijn voorgangers: auto’s die veel emoties oproepen, een maximum aan rijplezier bieden en sublieme styling combineren met krachtige, elastische motoren. De nieuwe Alfa Spider vormt daarop geen uitzondering. Het model heeft het karakter van een echte sportwagen, gecombineerd met de technologische superioriteit van de nieuwe generatie Alfa Romeo’s.

Viercilinder vanaf € 44.990
De Alfa Spider is direct verkrijgbaar in twee uitrustingsniveaus met een 2,2 liter viercilinder of een 3,2 liter V6. De prijzen beginnen bij € 44.990 voor de 2.2 JTS met een vermogen van 185 pk. De Alfa Spider met 3,2 liter V6 krachtbron van 260 pk en vierwielaandrijving (Q4) is leverbaar vanaf € 54.560. Beide versies zijn voor een meerprijs van € 2.000 beschikbaar als Exclusive. De 3,2 liter V6 (basis en Exclusive) is vanaf voorjaar 2007 verkrijgbaar met Q-tronic, Alfa Romeo’s innovatieve zestraps automatische transmissie. Vanaf mei 2007 wordt de Alfa Spider ook leverbaar met de 200 pk sterke 2.4 JTDm 20V dieselmotor, en voor het einde van dat jaar ook met Q-tronic.
De Exclusive-versies onderscheiden zich van de basisuitvoering door een nog rijkere uitrusting met onder meer een visibility-pakket, automatische bi-zone airconditioning, elektrisch verstelbare, verwarmbare en inklapbare buitenspiegels, Alfatex-binnenbekleding, 17” lichtmetalen velgen, aluminium interieursierlijsten, radio/cd-speler met MP3-functie, parkeersensoren en een stuurwiel voorzien van audio/GSM commando’s. Centrale vergrendeling met afstandsbediening, cruise control, ABS met EBD, VDC (Vehicle Dynamic Control, Alfa Romeo’s interpretatie van ESP) en een knie-airbag voor de bestuurder zijn standaard op alle uitvoeringen van de Alfa Spider.

  

bron: autorai

 
 

T

 

 

 

 

Homepage

Deze site is voor het laatst bijgewerkt op 07 oktober 2017