J.J.de Geus Daimio CNSO
 
 
 
Homepage

 Zeilboot Daimio


Startpagina van WSV Herkingen

 

Daimio 700

De Daimio is een goede zeiler die echter wel snel op één oor ligt maar dat is met een rif in het grootzeil bij wat hardere wind snel te verhelpen.  Dat heeft ook alles te maken met de zeilen die erbij zitten. Een enorme Genua en een standaard grootzeil. Maar zodra hij hangt gaat de boot redelijk snel.
Het feit dat een
Daimio wat snel op een oor ligt wil niet zeggen dat hij omslaat, hij hangt alleen scheef.  Op een gegeven moment is het maximale punt bereikt en schever gaat het niet. Om het heel simplistisch te zeggen, er blaast dan meer wind langs het zeil dan er in. Wat er natuurlijk ook gebeurd, is dat de boot wanneer hij "te" scheef gaat uit zijn roer loopt en dus met de neus in de wind draait, gevolg de boot valt terug totdat de wind weer grip krijgt. Dit is meestal een goed moment om te overwegen om een rif te steken. De ervaring is dat met een rif in het grootzeil de Daimio tot vrij krachtige wind (kracht 4-5) zeer goed alleen te varen is. Omslaan is, ook nog door het contragewicht van de kiel, onmogelijk. De folder verteld niet voor niets dat het schip onkenterbaar is
.

Voor een 7 meter boot heb je behoorlijk ruimte. De kajuit is vrij ruim met vier slaapplaatsen. Helaas kan je niet rechtop staan. Ook de kuip is vrij ruim. De boot is eenvoudig uitgevoerd. De boot beschikt over een onderwater toilet, gootsteen en een gasstel. Voorts zijn er vier slaapplaatsen.  
Het is een zeer degelijk en sterk schip van kwaliteit polyester. Blijkt ook wel een beetje uit de jaartallen, ze zijn geproduceerd tot 1979 en varen nu nog vrolijk in de rondte.

Verkoopfolder Daimio

(klik op het plaatje om de folder te bekijken)

 

                                  Daimio zeilboot

Gegevens:
Gebouwd van: 1974 - 1979
Gebouwd door: C.N.S.O werf in Frankrijk ( Constructions Nautiques du Sud-Ouest )
Ontworpen door: Francois Sergent
Aantal gebouwd: 293
Lengte: 7.00M
Lengte(Waterlijn: 6,20M
Breedte: 2,45M
Diepgang: 1.10M
Doorvaarthoogte: 9,60M
Zeil oppervlak: 31 m2
Totaal gewicht: 1,6 ton
Kiel / balast: 635 kg

 


 

DAIMIO (CNSO)

(Constructions Nautiques du Sud-Ouest)

On peut le trouver ce voilier sous les noms de "Daimio 24" ou "Daimio 23"
"Daïmio" est un titre de chef militaire dans l'empire de Kaminoda (Japon).
C'est aussi un poème de José-Maria de HEREDIA

Consultez le site de mogli, le Daimio de Didier.
Tests dans la revue Bateaux: n°205 et n°293.

 

 

Daimio 23
Daimio 24

Super Daimio
Daimio 28

 

 

 

Longueur hors tout

7.00 m

8.50 m

Longueur de flottaison

6.20 m

 

Largeur max.

2.40 m

2.90 m

Tirant d'eau

1.10 m

1.60 m

Tirant d'air

9.60 m

 

Poids

1.4 t

1.6 t

Lest

575 kg

 

Surface de voile

31 m²

 

Couchettes

4

6

Periode de fabrication

1974-1979

1979

Architecte

Francois Sergent

C.N.S.O.

CONSTRUCTEUR:
CONSTRUCTION NAUTIQUES DU SUD-OUEST
47-BON-ENCONTRE

(tussen Bordeaux en Toulouse)

1960-1980

Franse werf welke bekend is geworden als bouwer van de Karate, Samouri, Daimio en Shogun . De werf CNSOis opgericht in 1960 door de heer Tienfenback. De werf lag niet bij de zee, maar in de Lot-et-Garonne, Bon-Encontre in de buurt van Agen (47). Deze werf was " de nautische afdeling van Shell Chemicaliën". Begin jaren '80 ging de Franse producent failliet. De scheepswerf is in 1982 gesloten. De werf heeft nu de onderstaande naam: CHANTIER NAVAL DU LOT ET GARONNE, 4 Quai du Canal, 47000 AGEN. Deze werf is gericht op de binnenscheepvaart.

De Daimio is dus geproduceerd door C.S.N.O. In Nederland zijn de Daimio's geïmporteerd door Jachtwerf en Jachtmakelaardij Serry uit Oud Loosdrecht vanaf 1976 tot 1981. De prijs was in 1979 f. 23.750,00.

C.N.S.O. bouwde diverse modellen zoals de Jidzo (6m), Daimio (7m), Super Daimio (8,40m), Samourai (7,5m), Karate en Shogun (10m), Kendo (13m), Mikado (17m).

 Alle boten van de CNSO werf hebben een Japanse naam.

 

BATEAUX FABRIQUES PAR CNSO

(Constructions Nautiques du Sud-Ouest)

Bateau

Cat

Longueur
coque

Longueur
flottaison

Largeur

Tirant
d'eau

Poids
(lest)

Handicap / CVL

Année

 

Aikido GTE at PTE

 

9.00

6.10

2.86

GTE: 1.60
PTE: 1.40

2500 (900)

GTE: 13.0 / 2.9
PTE:12.0 / 3.2

 

 

Super Dorade BiQuille

 

6.50

5.50

200

0.55

850 (220)

1.0 / 3.3

1964

 

Super Dorade Quille

 

6.50

5.50

200

0.76

750 (200)

2.0 / 2.9

1964

 

Super Dorade JOG

 

6.50

5.50

200

115

750 (300)

3.0 / 2.9

1965

 

Daimio

3

7

6.20

2.40

1.10

1500 (635)

7.0 / 3.0

1975
1976/79

 

Super Daimio

 

8.40

7.00

2.80

1.45

3900 (900)

8.0 / 5.7

1979

 

Geisha

 

5.68

 

1.92

0.96

2100

.

1974

 

Jidzo

4

6

5.25

2.20

0.85

1050 (375)

1.0 / 4.9

 

 

Karaté MK1 (cabine arriere)

2

9.75

7.42

2.95

1.75

4500 (1700)

12.0 / 4.6

1975
1976/79

 

Karaté NV (sport)

2

9.90

7.31

2.95

1.75

4500 (1860)

15.0 / 3.3

1976/79

 

Kendo

1

12.95

10.50

3.86

1.85

12000 (3800)

.

1978/79

 

Kyudo

2

8.20

7.25

2.96

1.50

3200 (1000)

12.0 / 4.8

1979

 

Lotus

 

7.60

6.60

2.50

1.20

1700 (600)

7.0 / 3.3

1975

 

Mikado

1

17

12.80

4.85

2.00

16000 (5000)

.

1980/84

 

Samourai MK1

3

7.40

5.80

2.40

1.20

1600 (700)

9.0 / 4.1

1975

 

Samourai MK2

3

7.60

5.90

2.40

1.40

1600 (700)

10.0 / 3.1

1975

 

Saké

3

7.40

6.30

3.00

1.45

1800 (700)

.

1973

 

Shell Fish

 

8.80

 

2.50

1.40

 

.

 

 

Shogun

1

9.80

9.00

3.60

1.75

6800 (3000)

.

1980/84

 

DeckSaloon 46 (?)

1

15

 

 

 

 

.

1982

 

De aangegeven prijs geldt voor een normaal onderhouden boot, zonder aanvullende uitrusting. De prijs kan variëren met het bouwjaar. De 'Handicap' is een index berekend door de FFV. Hoe hoger het getal hoe hoger de gemiddelde snelheid van de boot is. 
De LSA (Light Wind coëfficiënt) kenmerkt het vermogen van de boot te varen in lichte wind.

 

Francois Sergent

1911-2000

Beschrijving: Francois Sergent

Francois Sergent is bekend om zijn ontwerpen die daadwerkelijk betaalbaar zijn voor de gemiddelde Fransman. Zijn populaire ontwerpen in waren Bonito, Mistal, en Grondin. Deze laatste werd ontworpen op verzoek van de Yacht Club de France in 1946. Meer dan 500 werden er gebouwd. Hij was ook verantwoordelijk voor een aantal grotere  zeiljachten die succesvol waren in internationale zeilwedstrijden.

Ontwerpen van Francois Sergent:
NAAM / TYPE        LOA Eerste Gebouwd
Engels / metrisch
GRONDIN 21,65 '/ 6,60 m 1948
590 (LANAVERRE) 19,52 '/ 5,95 m 1963
LOTUS 25 24,61 '/ 7,50 m 1967
Daimio 23 22,97 '/ 7,00 m 1974
JIDZO 19,68 '/ 6,00 m 1977
DJINN 22 21,65 '/ 6,60 m 1977
 

Met Eugene Cornu en Maurice Amiet, is Francois Sergent een pionier van de "democratisering" van de scheepvaart na de Tweede Wereldoorlog. Hij ontwierp en bouwde voor de visserij (Loctudy), kust-kruisers (Pirate Corsair's rivaal), zeiljachten (Daimio), een reeks van zeilschapen voor op volle zee (Narwal), en vervolgens zette hij zijn merk op vele schepen nl. grote kruisers, snelle kruisers, Cruiser-racer (L'Oiseau Bleu, Thetis, Loubine, Eloise I en II) om te concurreren met de Anglo-Saksen in de offshore racing de RORC.
Paula
Sergeant, de echtgenote van Francois, heeft meer dan 200 bouwplannen gekozen voor het boek. Het betreft het meest kenmerkende werk van haar man. Tevens zijn er fragmenten uit gepubliceerde artikelen in nautische tijdschriften, voornamelijk van zijn hand, en verrijkt met al zijn opmerkingen.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

SW waarde

De SW factor van de Daimio = 114,0

HET SW REGLEMENT

  • Is een eenvoudig handicap systeem zonder dat er een officiële meting aan te pas komt, verenigingen kunnen dit systeem gebruiken voor onderlinge wedstrijden. De SW klasse is voor zeilers die kennis willen maken met het wedstrijdzeilen en eens een wedstrijdje willen varen, en is niet bedoeld voor ervaren wedstrijdzeilers zij moeten doorstromen naar de IMS of ORC Club.
  • Het is een systeem met een lage instap drempel zonder dat er van een officiële meting sprake is. Het gegeven SW cijfer is een basis cijfer en mag door de wedstrijd commissie gewijzigd worden.
  • Het handicapcijfer geeft een indicatie van de snelheidsverwachting van het betreffende schip t.o.v. het schip met handicap 100.
  • De SW werkt met beperkte correctie factoren, er wordt getracht met correctie factoren de belangrijkste snelheid verschillen tussen boten op te heffen zonder dat hiervoor een meting is vereist.
  • De SW kan niet alle verschillen die er tussen boten bestaan opheffen door correctie factoren bijv. het zeiloppervlak van een spinaker heeft geen resultaat op de handicapcorrectie van -2.5 pnt.

    Beperkingen van het zeilen onder SW

    Een SW handicap is evenals de ORC (Time On Time) en TVF handicap een enkelvoudig handicap systeem, wat wil zeggen dat de gehanteerde handicap maar voor een bepaalde windkracht en koers waar kan zijn. Bijv. de verschillen die er bestaan tussen een stalen S spant en een polyester jacht zijn nooit dmv een handicap op te lossen. Met weinig wind loopt het stalen schip niet maar bij windkracht 6 haalt het zijn rompsnelheid en zeilt dan even hard als het Polyester jacht.
    conclusie: handicap zeilen gaat alleen met gelijksoortige schepen goed.
    Een SW cijfer ontstaat niet door een officiële meting, maar is een ervarings cijfer en ontstaat door uitslagen van wedstrijden te evalueren en de opmerkingen van verenigingen die werken met het SW programma.

    Definities en begrippen voor het standaard schip

     

    • Bij de SW-cijfers voor kajuitjachten wordt er van uitgegaan dat het schip is uitgerust zonder spinaker tenzij duidelijk anders is vermeld
    • maximum zeiloppervlak aan de wind dus met genua I
    • met vaste 2 blad schroef
    • indien het schip is uitgerust met buitenboordmotor dan wordt er van uitgegaan dat deze ophaalbaar gemonteerd is
    • Ruime-Windse-Voorzeilen afgekort (RWZ) zijn bijv een
      • Bolle Jan
      • Blooper
      • Bolle Truus
      • Asymmetrische Spinnaker
      • Spanker
      • enz

    Correctie Factoren

    diepgang t.o.v. standaard kiel -0,3 punt per 5 cm
    beweegbare schroef t.o.v. vaste -2,0 punt
    3 blad t.o.v. 2 blad vast +1,0 punt
    motor type inboard t.o.v. outboard +2,4 punt
    outboard motor vast t.o.v. ophaalbaar +2,0 punt
    spinaker -2,5 punt
    speciale voorzeilen -2,0 punt
    ophaalbare kiel t.o.v. vaste kiel +1,5 punt
    vleugelkiel t.o.v. vaste kiel +1,5 punt
    geen genua I +0,5 punt
    rolgrootzeil (wordt in de mast gedraaid) +1,5 punt
    reefbare genua of rolgenua/rolfok +1,0 punt
    Andere zeilen dan polyester of nylon zeilen -1,0 punt

     

    Als het schip solo wordt gevaren dan wordt geadviseerd de handicap te corrigeren met +2,0 punt.

    Een Rol Genua/Reefbare Genua is anders dan een Oprolbare Genua,

    een "Oprolbare Genua:" is een normaal gesneden genua en moet helemaal uitgerold gevaren worden. Voor dit type zeil geld geen handicap correctie.

    Een Rol Genua/Reefbare Genua is speciaal door de zeilmaker gesneden zeil om als het harder waait gedeeltelijk te worden ingerold. Kenmerken: meestal foam in het voorlijk en de schoothoek is hoog opgesneden.

    Een Rolgrootzeil (stow-away grootzeil) wordt kompleet in de mast opgerold.

    Toelichting Correctie factoren

    • een andere dan een 2 of 3 blad vaste schroef wordt in het programma een beweegbare schroef genoemd enige voorbeelden:
      • klapschroef
      • schroef in vaanstand
      • schroef keerbaar
      • etc
    • een positieve correctie voor vleugelkiel t.o.v. vaste kiel,
    • een positieve correctie voor kielmidzwaard t.o.v. vastekiel,
    • een Genua I is een zeil met een LPG maat tussen de 1.2* J en 1.5*J
      (120% en 150%)
    Het doel van het programma SW voor verenigingen
    • Is bedoeld voor verenigingen om op een eenvoudige manier van een schip de SW handicap op te vragen.
    • Een schip te vergelijken met het standaard schip, en m.b.v. correctie factoren een SW handicap te berekenen.

 

 Links: http://www.avironmarseillanais.com/Planssergent3.html       

Daimio eigenaar: http://www.daimio.diwil.nl/#2

http://daimio-700.nl.onlinefreeonline.com/

Homepage

Deze website is voor het laatst bijgewerkt op 07/10/17