J.J.de Geus Het vervolg in China
 
 
   
Homepage
Gezin
Vakantiefoto's 1
Vakantiefoto's 2
Daimio zeilboot
BMW 5 serie
Audi TT
BMW Z3
Fiat Barchetta
25 jaar Citroen
Rover 75
AR Spider
Feedback

 

 

 

 

 

 

 

                          Rover 75                                 Historie Rover

Historie van MG/Rover               

Het vervolg in China (SAIC en Nanjing)

De Sjanghai Automotive Industry Corporation (SAIC)/faillissement.

Rover leed onder de Phoenix groep grote verliezen. Begin 2005 toont SAIC (De Shanghai Automotive Industry) belangstelling voor de groep. Zij kopen de intellectuele rechten van de 25 en 75 modellen. SAIC weigert echter om geld te investeren in Longbridge. Dit leidt ertoe dat de Rover groep in april 2005 failliet gaat. SAIC hoopt met het faillissement de financiële verantwoordelijkheden te ontlopen en de produktiefaciliteiten tegen een lage prijs uit het faillissement te kunnen overnemen.

 De Shanghai Automotive Industry Corporation (SAIC), dat in april op het laatste moment afzag van de overname van MG Rover, neemt eind 2006 in China een op de Rover 75 gebaseerde sedan in productie.
Dat is mogelijk omdat SAIC de zogenaamde ’intellectuele eigendomsrechten’ van de Rover 25 en 75 heeft bemachtigd, evenals die van tien MG Rover-motoren. De ’opgewarmde’ Rover 75 wordt het eerste model dat SAIC-logo’s opgeplakt krijgt, momenteel bouwen de Chinezen auto’s in opdracht van General Motors en Volkswagen. Voormalige MG Rover-medewerkers, waaronder veel technici, gaan SAIC helpen om de Rover 75 aan te passen op de wensen van de Chinese markt. Zo moet de ophanging worden verstevigd om de slechte Chinese wegen te kunnen trotseren. De ex-medewerkers blijven overigens wel gewoon in Engeland werken.

Nanjing Automobile

De curatoren Price Waterhouse and Coopers verkopen de Rover groep in juli 2005 aan Nanjing. Nanjing wil een groot deel van de fabrieken naar China overbrengen. Nanjing is de oudste autofabrikant van China en bestaat sinds 1947. Wat het bedrijf voor de activa van MG-Rover betaalt is niet bekend gemaakt. In het geruchtencircuit wordt een bedrag van 50 miljoen pond, 75 miljoen euro genoemd. In augustus 2005 maakt Nanjing bekend dat zij een gedeelte van de produktie in Engeland gaat houden. Zij gaan samenwerken met de GB Sportscar Company.

21-03-2006

Twee Chinezen maken Rover 75 


 

De boedel van het failliete MG Rover is verdeeld door twee autobouwers uit dat land. Wij zaten al maandenlang te wachten wie nu wát mocht gaan produceren. Blijkt dat zowel SAIC als Nanjing Automotive toestemming heeft gekregen van de Chinese overheid om de Rover 75/MG ZT te gaan maken, twee namen voor wat in werkelijkheid dezelfde wagen is. Voor de SAIC Rover 75 is dat wel iets lastiger: dat heeft alleen de rechten op de modellen in handen gekregen. De collega's van Nanjing kunnen met een complete productielijn onmiddellijk aan de slag voor de MG ZT. Het merk Rover is overigens nog steeds van BMW.

Nanjing Automobile, de Chinese eigenaar van MG, is van plan om in 2007 weer auto’s te gaan bouwen in Longbridge.

De BBC meldt dat Nanjing-directeur Wang Hongbiao heeft verklaard in 2007 te willen beginnen met de productie van de MG TF in het Britse Longbridge. Daar werden tot april vorig jaar alle MG’s en Rovers geproduceerd.

Toen het merk failliet ging, zijn meer dan 6.000 mensen ontslagen. Volgens de Chinezen worden met de herstart van de productie van de TF 600 banen geschapen. Nanjing wil ex-MG Rover-medewerkers voorrang geven bij het solliciteren. Het Chinese bedrijf heeft eerder dit jaar een 33 jaar durend huurcontract afgesloten met de eigenaren van de fabriek in Longbridge. Daar zit echter wel een ontsnappingsclausule in.

Nanjing is eveneens bezig om de productie van de MG ZT te hervatten. Die zal naar alle waarschijnlijkheid vanaf 2007 in China worden gebouwd. Nanjing kan alleen auto’s op de markt brengen onder de naam MG. De merkrechten van Rover liggen nog steeds bij BMW. De merkrechten van MG voor vijftien Europese landen zijn overigens in handen van de Nederlandse importeur.

Juni 2006

Nanjing zet de vaart erin

   

De Nanjing Automotive Corporation (NAC) heeft als ambitie om in maart 2007 te starten met de produktie van de MG ZT. Deze maand bestaat ook NAC 60 jaar. Met het merk MG wil NAC een speler worden op de wereldmarkt.

NAC wil de MG 7Z (dus geen ZT meer) bouwen in een nieuwe fabriek. In deze fabriek staan de machines die afkomstig zijn uit Longbridge. NAC is van plan ongeveer 85.000 auto's per jaar te bouwen. Dit is aanzienlijk meer dat de produktie van Longbridge in de laatste jaren van zijn bestaan.

NAC wil gebruik maken van de lange en rijke geschiedenis van het merk MG. NAC heeft inmiddels contracten gesloten met toeleveranciers uit Engeland en China. Ook hebben toeleveranciers uit Engeland ook al contracten gesloten met Shanghai Automotive Industries Corporation (SAIC). Er is nu een wedstrijd gaande tussen NAC en SAIC wie de eerste verise van de Rover 75/MGZT in produktie kan nemen. Het ziet er naar uit dat SAIC de eerste zal zijn. 

De carroserie delen worden nu in China geproduceerd. Het design bureau Arup van NAC heeft echter niet veel veranderd aan de Rover 75.

MG’s uit VS, China en Longbridge

13 juli 2006 · Tekst Nic de Boer

Nanjing Automobile, de Chinese eigenaar van MG Rover heeft aangekondigd auto’s te gaan bouwen in Oklahoma in de VS. Het is naast China en het Engelse Longbridge de derde plaats waar MG’s gaan worden gebouwd.

De plannen van Nanjing Automobile, dat het failliete MG Rover vorig jaar kocht, worden steeds concreter. Inmiddels heeft het Chinese bedrijf aangekondigd dat in de toekomst op drie plaatsen in de wereld MG’s gaan worden gebouwd. Bij Nanjing in China worden drie typen sedan gebouwd, in het Engelse Longbridge - waar voorheen de MG Rover fabriek stond - wordt opnieuw de roadster gebouwd en in Ardmore, Oklahoma wordt een opnieuw ontworpen versie van de TF coupé gebouwd.

15 augustus 2006

 

Shanghai Automotive maakt deze maand bekend dat het de beschikking krijgt over de merknaam Rover. Dat meldt de Britse krant The Birmingham Post. Hoewel BMW de verkoop ontkent, weet de krant te melden dat de overname op 22 augustus officieel wordt gemaakt. BMW doet voor 16 miljoen euro afstand van de merknaam Rover. De rechten voor de naam zijn bij BMW blijven liggen nadat de Beiers in 2000 uit het merk stapten.

SAIC gaat de naam Rover gebruiken voor de 75 en de 25, waarvan zij na het faillissement van het merk de rechten kochten. De rechten voor de 45, die van oorsprong een Honda is, zijn teruggegaan naar Japan.

Ook MG-eigenaar Nanjing Automobile was geïnteresseerd in de Rover-merknaam. Zij boden echter maar driekwart miljoen euro. Nanjing dacht dat het de voorkeur kreeg omdat zijn MG voortzetten in Longbridge, de oude vestigingsplaats van MG Rover. Naar verwachting zal de Rover merknaam een mooie basis voor SAIC zijn om internationale plannen van de grond te krijgen.

Al lange tijd waren er sterke aanwijzingen dat het Chinese SAIC-concern de merknaam Rover zou kopen. Vandaag meldt een Chinese krant dat de deal rond is. Shanghai Automotive heeft voor 16 miljoen euro de merknaam van BMW gekocht. Het Chinese bedrijf bezit al de rechten voor de Rover 25 en Rover 75.

Eerder werd een verkoop van de merknaam vertraagd omdat Ford, dat eigenaar is van Land Rover, de merknaam Rover eerst officieel moest weigeren. Op het moment ontwikkelt SAIC auto’s op platformen van Rover.

 

Autoweek 18 september 2006

De Chinese media meldden vorige maand nog dat de merknaam Rover aan het SAIC-concern is verkocht. Nu blijkt dat Ford, die eerste keuze heeft, de naam wil hebben van BMW.

 Het leek zo mooi voor de Chinezen: voor 16 miljoen euro zou het SAIC-concern de Rover-merknaam kunnen voeren. De modelrechten voor de 25 en 75 waren al binnen en Rovers van Chinese makelij lagen binnen handbereik. Men was echter vergeten dat Ford de merknaam officieel moest weigeren – en dat gaat niet gebeuren.

“Het is belangrijk voor Land Rover dat ook de merknaam Rover wordt binnengehaald,” aldus een woordvoerder van de Ford Premier Automotive Group, waartoe Land Rover behoort. Ford kocht Land Rover in 2000 voor 2,7 miljard dollar van BMW. Rover bleef achter bij de Beiers, maar contractueel werd vastgelegd dat als BMW afstand deed van de Britse merknaam, Ford eerste keuze had. Rover wisselt voor een kleine negen miljoen euro van eigenaar. “We kopen Rover niet om het later door te verkopen. We denken dat het merk een waardevolle aanvulling is voor ons,” aldus Ford.

Volgens geruchten wil Ford onder de merknaam Rover een crossover wil ontwikkelen om de in Amerika afnemende populariteit van SUV’s het hoofd te bieden

Rover reïncarneert als Roewe

vrijdag 13 oktober 2006

Het verhaal van Rover is ons allemaal wel bekend. Maar de toekomst leek lange tijd compleet onduidelijk. Daar is weinig aan veranderd. Wel kocht SAIC enige tijd geleden de rechten op de modellen 25 en 75. Maar wat SAIC daarmee vergat was dat de merknaam Rover niet in hun bezit was. Die naam is onlangs aan Ford verkocht. Er zat voor SAIC niets anders op dan een andere naam te bedenken voor Rover. Onder de naam Roewe komt het merk opnieuw tot leven. In november presenteert Roewe het eerste model. Dat zal zijn gebaseerd op de Rover 75 en slechts in detail afwijken van het Engelse product. Wat er verder bij Roewe op de planning staat is op dit moment moeilijk in te schatten. Wellicht wordt er meer informatie vrijgegeven bij de introductie van hun nieuwe model op de Bejing Motor Show.

De Rover-modellen 25 en 75 worden opnieuw tot leven gebracht onder de merknaam Roewe. Het Chinese autoconcern SAIC zal in november het eerste model presenteren. Dat zal een auto worden op basis van de 75.

I    

  

Roewe heeft tussen maart en november 2007 18.000 Roewe 750's verkocht. Dit is ongeveer 200 auto's per maand. 

 

Autoweek 28 september 2007 · Tekst Nic de Boer

Eindelijk heeft het Chinese autoconcern Nanjing hun variant van de MG

ZT getoond. De auto is nu officieel gepresenteerd in China en heeft MG 7.

Een leuk reclamefilmpje op youtube http://www.youtube.com/watch?v=LaGwFrp7ork&feature=related

Na het faillissement van MG Rover ging Nanjing Automobile er met de erfenis van MG vandoor. Het eveneens Chinese SAIC kocht de rechten van Rover en kwam enige tijd geleden met de Roewe 75 op de markt – hun interpretatie van de Rover 75. De MG 7 is ook een afstammeling van de 75 en heette bij ons eerder MG ZT.

De MG 7 is voorzien van drie verschillende 1,8-liter turbomotor. Daarvan is er in elk geval eentje voorzien van 160 pk en een maximale trekkracht van 240 Nm. Die is ontwikkeld met behulp van Lotus. Het topmodel heeft een 2,5-liter V6 aanboord en heet MG 7L. Die levert 177 pk en heeft een maximale trekkracht van 240 Nm. De auto is twintig centimeter langer dan de viercilinders en staat wat betreft luxe op een aanzienlijk hoger plan. De extra centimeters komen ten goede aan de beenruimte van de achterpassagiers.

Grote Chinezen fuseren
Uitgegeven: 27 december 2007 10:44

Nanjing Automobile en Sjanghai Automotive Industry Corporation gaan fuseren. Nog voor het einde van het volgende jaar wordt de samenwerking van kracht.

Nanjing en het SAIC gaan samen. SAIC slokt het aanmerkelijk kleinere Nanjing op en in ruil krijgen die acht procent van de aandelen van China’s grootste autofabrikant. Beide bedrijven zijn oude bekenden. Nanjing kocht een deel van de failliete boedel van MG Rover en blies MG in China nieuw leven in. Als meest tastbare resultaat daarvan komt volgend jaar de MGF weer opnieuw op de markt en de MG7 is een moderne interpretatie van de Rover 75 / MG ZT. SAIC pikte ook zijn deel van het Engelse erfgoed in en is het moederbedrijf van Roewe, dat onder meer de 750 heeft rondrijden – alweer een kloon van de aloude Rover 75. Bovendien is SAIC het moederbedrijf van het van huis uit Koreaanse SsangYong. We hopen dat u deze constructie een beetje volgt, want het ziet er naar uit dat in de toekomst de familiebanden alleen maar ingewikkelder worden.

Fusie Chinese SAIC Motor en Nanjing Auto is een feit (bron www.autoblog.nl)

Gepost op Thursday, 27 December 2007

Chinese LeylandZoals eerder aangekondigd zouden de Chinese SAIC Motor en Nanjing Auto op 26 december handtekeningen onder de langverwachte fusie zetten en dat is ook gebeurd. SAIC zal 2,1 miljard yuan (210 miljoen euro) betalen voor Nanjing Auto en betaalt dit in aandelen, waardoor Nanjing een belang van 4,9 procent in SAIC verkrijgt.

SAIC is de grootste autobouwer van China en werkt samen met autobouwers als Volkswagen en General Motors. Het veel kleinere Nanjing is de oudste autoproducent van China en kocht in 2005 de inboedel en rechten van het Britse MG Rover. Nanjing werkte samen met Fiat aan de productie van bestelbusjes, maar Fiat heeft de samenwerking onlangs beëindigd.

De fusie is van strategisch belang, aangezien de Chinese auto-industrie sterk gefragmenteerd is met tientallen verschillende autobouwers. De Chinese overheid heeft aangestuurd op een fusie tussen de twee automakers en ziet graag drie of vier grote Chinese autoconcerns ontstaan, die ook internationaal hun mannetje kunnen staan. China is de op een na grootste automarkt ter wereld.

SAIC verkocht tot en met oktober van dit jaar 1,25 miljoen auto’s en Nanjing in dezelfde periode net iets meer dan 79.000 voertuigen. Nog voor het einde van het volgende jaar wordt de samenwerking van kracht. (via: automotive news)

Merkrechten MG naar Nanjing

Bericht van de autotelegraaf van 11 april 2008

NANJING heeft een belangrijke stap gezet om MG ook in Europa tegaan voeren. DE Chinese autobouwer heeft overeenstemming bereikt met de curatoren van MG Rover Nederland over de merkrechten op de naam MG. De autobouwer kan met de naam het merk op de Europese markt nieuw leven inblazen.

Nanjing betaalt ongeveer 1,25 miljoen euro voor de rechten. Daarmee kan MG een come-back maken in 15 Europese landen, waaronder Nederland, België, Rusland, Zwitserland en Italië. De overdracht zal later in 2008 plaats vinden.

De Chinezen bouwen al auto's met het MG-label in China en zijn voornemens om de productie in Longbridge opnieuw te starten.Het bedrijf levert in China licht aangepaste uitvoeringen van de in Nederland ook bekende ZT en TF. Export naar Europa staat gepland. Daarvoor is met het binnenhalen van de merkrechten een nieuwe stap
gezet. 

Merken naar TATA 

In Maart 2008 werd de overname van Jaguar en Land Rover door Tata bekendgemaakt.
Ook de merken Daimler (het chique merk van Jaguar) en Lanchester (waarvan de laatste auto in 1956 werd gebouwd) werden door Ford aan Tata verkocht.

De merknaam --ROVER-- ging eveneens van Ford naar Tata. De chinese fabrikant SAIC kocht in 2005 de rechten op de modellen van Rover. De merknaam bleef in handen van Ford (als bescherming van het merk Land Rover).De merknaam is dus nu van Tata. Wat gaat er nu met de merknaam ROVER gebeuren. Mogelijk heeft SAIC belangstelling ?
 

 

De MG7

 

Ook Roewe is bezig met hybride auto´s. (20 april 2009)

Hier de Roewe 75 (Rover 75) als hybride auto.

Roewe hybrid

Roewe Fuel Cell Electric Vehicle

SAIC ziet brood in MG    24-01-2010 ( Bron www. AutoInternationaal)

SAIC, de grootste autoproducent in China, wil nieuw leven blazen in het teloorgegane Britse automerk MG. Tegen het einde van het jaar wil SAIC weer MG's produceren in Longbridge, de oude fabriek in het Verenigd Koninkrijk, en auto's aan de man brengen in Europa. Dat heeft SAIC-topman Hu Maoyuan gezegd. MG Rover ging in 2005 failliet. De inboedel werd toen overgenomen door NAC, een Chinese autofabrikant die 2 jaar geleden in handen kwam van SAIC. De MG7, een doorontwikkeling van de ZT, is al enige tijd in China te koop. SAIC verkoopt een vrijwel identiek ontwerp als Roewe 750, dat op zijn beurt een Chinese interpretatie van de Rover 75 is.

http://www.autointernationaal.nl/img/Image/MG6LA8.jpg

SAIC wil de fabriek in het Verenigd Koninkrijk weer opstarten. Vorig jaar werd daar weer begonnen met de productie van de MG TF, maar deze roadster sloeg vanwege achterhaalde techniek en een te hoge prijs zelfs bij chauvinistische Britten niet aan. SAIC wil nu met de middenklasser MG6 (zie foto's) een nieuwe poging wagen. "MG's zullen niet alleen daar verkocht worden, maar ook in andere Europese landen", aldus Hu. De vorig jaar geïntroduceerde liftback MG6 is afgeleid van de sedan Roewe 550, dat op zijn beurt weinig meer is dan een ingekorte Roewe 750 met hertekende carrosserie. De MG6 zal de concurrentie aangaan met auto's als de Mitsubishi Lancer Sportback en de Skoda Octavia.

Of MG's straks ook weer in Nederland verkocht gaan worden, is nog niet bekend. Voormalige MG dealers in ons land laten weten er naar uit te kijken om de MG6 te kunnen gaan verkopen, dus daar zal het niet aan liggen. De MG6 wordt leverbaar met 1,8 liter benzinemotor. 

MG-productie herstart in Longbridge

Uitgegeven:

10 oktober 2010 14:18

Laatst gewijzigd:

10 oktober 2010 14:18

Al weer vijf jaar geleden viel het doek voor MG Rover in Longbridge. Vanaf volgend jaar gaat het merk weer van start in de oude vestiging. Dit maal onder leiding van Chinese bazen met een geheel nieuw model.

http://media.nu.nl/m/m1azqwsaohnq.jpg

© Autoweek

Begin 2011 start in de voormalige MG Rover-fabriek in Longbrigde de assemblage van de MG6. Dat is een nieuw model in het D-segment, dat in China al een tijd te koop is als Roewe 550. De eerste auto’s worden in onderdelen aangeleverd vanuit China en worden in Engeland alleen in elkaar geschroefd. Als de MG6 populair wordt, zal hoeveelheid assemblage die wordt gedaan, groter worden. Dat meldt Financial Times. Na het faillissement in 2005 kwam MG Rover in Chinese handen. Inmiddels zwaait Shanghai Automotive (SIAC) de scepter bij MG en Roewe – de merken die uit MG Rover zijn voortgekomen. De vestiging in Longbrigde is een ontwikkelingscentrum geworden waar driehonderd ingenieurs en dertig ontwerpers in dienst zijn. Inmiddels hebben zij de Roewe 550, de Roewe 350 en de MG Zero op hun naam staan.Eerder is in Longbridge onder leiding van de Chinezen in 2007de productie van de MG TF herstart. Aanvankelijk was het plan om 50.000 van deze roadsters per jaar te bouwen. Van die plannen is nauwelijks iets terecht gekomen. De productieaantallen zijn sinds die tijd blijven steken op ‘enkele honderden’.Tijdens customer clinics in Groot-Brittannië is de MG6 vergeleken met de Ford Mondeo en de Skoda Octavia en zelfs de BMW 3-serie. MG wil de auto laag geprijsd in de markt zetten zodat hij concurreert met Hyundai, Kia en Skoda. “Aantrekkelijke auto’s met een lage prijs is een goed combinatie in deze periode na de recessie,” zegt Guy Jones, de marketingmanager van MG.De MG6 start als hatchback, gevolgd door een sedan. Als de verkopen in Groot-Brittannië goed gaan, zal de auto in de rest van Europa op de markt komen. Dan gaat ook de fabriek in Longbridge weer op volle toeren draaien – er staat daar zelfs nog een complete lakstraat.Volgens de mensen achter het nieuwe MG, mag het merk niet meer vergeleken worden met wat het voor 2005 was. “MG Rover was een merk waarin niemand meer durfde te investeren en geen overlevingskans had. Het nieuwe MG is een onderdeel van een van de snelst groeiende bedrijven op de wereld.”Om de banden met het verleden te doorbreken zijn in Longbridge veel mensen in dienst gekomen, die bij andere merken afkomstig zijn. Zelfs het meubilair is veranderd om een frisse wind bij het merk te laten waaien.

© Autoweek

De huidige Rover 75 in Chinees MG gedaante is te zien op http://www.saicmg.com/mg7/ 

 

 De Rover 75 als Roewe 750 is te zien op http://www.roewe.com.cn/roewe750/1.8T/

  

02-11-2010

 

Een vergelijking tussen beide modellen is te zien op: http://www.youtube.com/watch?v=IdMtSK2GPis

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

ROEWE STOPT MET 750         November 2016

EINDE IS DAAR VOOR LAATSTE 'ROVER 75'

Toen Rover in 2005 ten onder ging, kocht het Chinese concern SAIC de restanten op. Eén van de resultaten was de Roewe 750, en die wordt vanaf vandaag niet meer geproduceerd.

De Rover 75 kwam in Europa in 1998 op de markt als het eerste Rover-model dat in samenwerking met BMW was ontwikkeld. De auto was een zeer welkome, moderne aanvulling op een gamma dat verder uit de toen al vrij oude 25 en 45 bestond. Toch kon ook de nieuwkomer niet voorkomen dat het trotse Britse merk door BMW snel weer van de hand werd gedaan en in 2005 roemloos ten onder ging.

De 75 was toen net aan een facelift onderworpen, reden voor Chinese opkoper SAIC om het zeven jaar oude model een tweede leven te gunnen. Dat ging net als in het Europese tijdperk onder twee merknamen: MG kwam in Azië met de 7, de Rover-variant ging verder als Roewe 750. Naar goede Chinese traditie kreeg die auto niet alleen een subtiel andere naam, maar vooral ook een fors langere wielbasis. Ook qua uiterlijk nam de 750 meer afstand van het origineel dan z'n MG-evenknie. In het begin volstond men nog met een enorme grille die Rover zelf al op z'n V8-modellen toepaste, later kreeg de auto een compleet andere neus en een eigen 'kont'. Ook het interieur, traditioneel een oase van hout, leer en chroom, ziet er anno 2016 compleet anders uit dan in de Rover-versies.

Dat zelfs de Chinezen een auto niet het eeuwige leven kunnen geven, wordt vandaag duidelijk. De MG 7 verdween al in 2013 van de markt en aan het leven van de Roewe 750 komt nu ook een einde. We zullen 'm missen!

Bron: autoweek

 

 

             

 

 

Homepage | Gezin | Vakantiefoto's 1 | Vakantiefoto's 2 | Daimio zeilboot | BMW 5 serie | Audi TT | BMW Z3 | Fiat Barchetta | 25 jaar Citroen | Rover 75 | AR Spider | Feedback

Deze website is voor het laatst bijgewerkt op 20/11/16